Jazda e-bike wpływa na poprawę kondycji i redukcję masy ciała! ⤵️ 0
Czy jazda ebike wpływa na poprawę kondycji i redukcję masy ciała? Koniecznie przeczytaj!

Jeśli choć raz miałeś okazję jeździć rowerem elektrycznym to zapewne już to wiesz, że e-bike mogą być świetną alternatywą dla rowerów klasycznych zarówno w kategorii transportu jak i ... Jazdy sportowej. Tak! Wierzcie lub nie, ale badanie o krzykliwym tytule „Aktywność fizyczna użytkowników rowerów elektrycznych w porównaniu do zwykłych użytkowników rowerów: spostrzeżenia oparte na danych dotyczących zdrowia i transportu z ankiety internetowej w siedmiu europejskich miastach”, stwierdza, że to prawda: e-motocykliści odbywają dłuższe wycieczki i uzyskują prawie takie same przyrosty aktywności fizycznej, jak rowerzyści analogowi.



Rowery elektryczne stały się bardzo popularne w całej Europie i są coraz bardziej przystępne cenowo, rowerzyści coraz częściej sięgają po e-rower. Obecnie możemy kupić już rower elektryczny za kwotę dużo poniżej 3000 zł, a w przedziale między 3000 - 4000 zł znajdziemy już ciekawe propozycje dla niewymagających. 

W krajach takich jak Holandia czy Niemcy roczna sprzedaż rowerów elektrycznych zbliża się do miliona sztuk, nie gorzej wychodzą inne "bogate" kraje Europy. Taka ilość e-rowerzystów pomogła przeprowadzić szeroko zakrojoną analizę. Badanie, które zostało niedawno opublikowane w czasopiśmie Transport Research Interdisciplinary Perspectives, objęło ponad 10000 dorosłych w siedmiu europejskich krajach.

Naukowcy określili średni wydatek energetyczny przypisując go do różnych form transportu, w tym jazdy rowerem elektrycznym, rowerem klasycznym, spacerowania etc.

Kolejnym krokiem badania było przeprowadzenie ankiety wśród tysięcy uczestników, aby określić ilość czasu, jaki spędzali oni angażując się w te zajęcia każdego tygodnia i odległości, jakie przebywali.

Jak się okazało, użytkownicy rowerów elektrycznych lekko wyprzedzili w w/w ankiecie rowerzystów korzystających z rowerów klasycznych pod względem całkowitej ilości ruchu fizycznego każdego tygodnia. Autorzy badania w dużej mierze przypisują to faktowi, że e-rowerzyści spędzają na swoich rowerach więcej czasu w porównaniu do rowerzystów klasycznych i temu, że e-rowerzyści chętniej wybierają dłuższy dystans do pedałowania. 

Autor zdjęcia Kal Krause, które zatytułował "A great day to be at the beach in Hollywood Florida. An electric bike helps!"

Autorzy badania posunęli się nawet do stwierdzenia, że wyniki powinny posłużyć do lobbowania na rzecz zwiększonego korzystania z rowerów elektrycznych i poprawiania infrastruktury rowerowej:

In conclusion, this analysis supports the notion to accept, or even promote, e-bikes as a healthy and sustainable transport option based on e-bikers travel behavior and self-reported mode substitution. Planers should be aware that e-bikers travel longer distances than cyclists. Thus, e-bikes might be used for longer commuting trips than non-electric bicycles. To accommodate (or promote) this new demand and to avoid conflicts with other road users in urban areas, cycling infrastructure should be expanded and may need to be adapted to accommodate higher speeds and address safety needs. The health benefits in terms of physical activity of using e-bikes, particularly when replacing car trips, should be factored in when considering subsidizing e-biking.

Jednak koleżanki i koledzy od klasycznych kół :) bez obaw, to samo badanie wykazało, że wszyscy mają niższy odczyt wskaźnika masy ciała (Body Mass Index - BMI) niż przeciętni e-rowerzyści. Stwierdzono, że rowerzyści mają średni BMI 23,8, podczas gdy e-rowerzyści mieli średni BMI 24,8. Oba BMI znajdują się w „normalnym” zakresie skali BMI, ale mogą wskazywać na trend, w którym rowery elektryczne przyciągają osoby o mniejszej aktywności fizycznej np. na potrzeby dojazdów do pracy, które w innym przypadku nie pojechałyby rowerem, gdyby nie wspomaganie pedałowania.

Badanie wykazało również, że e-rowerzyści byli również starsi, ze średnim wiekiem 48 lat w porównaniu ze średnim wiekiem rowerzysty klasycznego, 41 lat.

Brzmi nieźle, prawda? Zatem jeśli jeździsz elektrykiem wspomagającym do 25km/h (takie były brane pod uwagę w badaniu), który jest właściwie jedynym legalnym rodzajem e-roweru w całej Europie, możesz pocieszyć się faktem, że prawdopodobnie ćwiczysz tak samo intensywnie, jak gdybyś jeździł rowerem klasycznym. Być może zauważyłeś nawet, że teraz chętniej wychodzisz na rower i jest to dla ciebie absolutna przyjemność a nie sportowy obowiązek.

Najważniejsze aby przede wszystkim przekonać się do jazdy rowerem zamiast samochodem i nie popadać w podziały pomiędzy fanami elektryków i analogów. Jeździmy dla przyjemności nie dla konkurencji. Jak wynika z tego badania, wydaje się, że dzięki e-bike jeździmy po prostu dalej i co za tym idzie spędzamy więcej czasu pedałując, co doskonale wpływa na nasz organizm, wzmacnia go i poprawia samopoczucie oraz kondycję. 

Chętnie poznam waszą opinię i poczytam komentarze pod wpisem. Poniżej znajdziecie PDF, który zawiera całość wspomnianego badania. 

Pliki (1)

Komentarze do wpisu (0)

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się

Infolinia:

Telefon: 538 684 116

Email: info@cycledenis.pl

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl